Kerületünk nagyszerű adottságokkal rendelkezik a kerékpáros közlekedéshez: csöndes, kis forgalmú utcák, tiszta levegő, kicsi szintkülönbségek, kerékpárral jól bejárható távolságok az óvodák, iskolák, különböző közintézmények vagy éppen a piac, közértek között. Ennek ellenére még mindig jóval többen közlekednek autóval még kerületen belül is, mint a sokkal egészségesebb kerékpárral – noha mindennapi utazásaink jelentős része megtehető volna két keréken is. Mi lehet ennek az oka?
A nagysikerű Critical Mass mozgalom óriási hatást ért el a belvárosi közlekedés átalakulásában – a legutóbbi felvonulásnak már közel 80.000 résztvevője volt! – így ma már valószínűleg elmondható, hogy százezrek közlekednek biciklivel a belső kerületekben. Ezzel összefüggésben a kerékpáros infrastruktúra is egyre fejlettebb: egyre több biciklisáv és tároló épül; külön bicikli-parkolók létesülnek; szervizek, boltok nyílnak; vállalkozások (pl. futárszolgálatok, kölcsönzők) épülnek a kerékpárra stb. Emellett természetesen változik a szemlélet is: egyszerűen divatba jött a kerékpár, komoly öltönyös munkahelyekre járnak be emberek dolgozni biciklilakattal az oldalukon, feltűrt nadrágszárral; fontosabb szórakozóhelyek környékén néha alig lehet lépni a parkoló kerékpároktól, s az autósok is kezdik megszokni a biciklisekkel közösen való közlekedést, vigyáznak egymásra, új íratlan közlekedési szabályok alakulnak ki; s egy lazább, szabadabb, barátságosabb életstílust is magával hoz a kerékpározás.
Bár kerületünkben lassacskán nő a biciklivel közlekedők száma (ezt mutatják az újonnan nyíló kerékpáros boltok is), kis szemléletváltoztatással, megfelelő infrastrukturális fejlesztéssel bizonyosan nagyobb mértékben lehetne segíteni a kerékpározás fellendülését. Ennek egyik első lépése lehetne a már meglévő kerékpárutak (pl. Királyhágó út, Margó Tivadar u.) mellett további új útvonalak kijelölése, felfestése. Ilyen lehetne sugárirányban a nagyobb bevezető utak (pl. Üllői út, Nagykőrösi út) mellett kerékpársáv vagy -út létesítése, hiszen egyre többen járnak be a belsőbb kerületekbe is biciklivel. Ez megoldható lenne akár az utak szélén kerékpársáv felfestésével (bár ez feltehetően fővárosi hatáskör), akár párhuzamos kis utcában kerékpárút kijelölésével (ez viszont kerületi). Hasonlóan jól kiépített út létesült már a Kerepesi /Veres Péter (3-as) úton vagy a Szentendrei út (11-es) mellett, a főváros leghosszabb útja (a 4-esben folytatódó Üllői út) is „megérdemelne” egy ilyen fejlesztést. Keresztirányú út létesülhetne például az Iparvasút elárvult nyomvonalán (akár a sín melletti út kiépítésével), mely jó levegőjű, biztonságos kerékpározást biztosít és rövid úton össze tudja kötni Lőrincet és Imrét; de kiépíthető volna a Lakatos út vagy a Sallai utca mentén, illetve a Petőfi/Haladás utcával párhuzamosan is (ezen ötletek egy része kerületi lakosoktól származik, köszönet érte). A kerékpárutak létesítése az első lépés, emellett szükség volna minél több tároló, „bicikli-parkoló” kiépítésére is a fontosabb közintézmények, bevásárló helyek, városi kisközpontok közelében is. A biztonságos és korszerű biciklitárolás lehetősége alapvető feltétele annak, hogy a kerékpározók félelem nélkül hagyhassák magára járművüket, akár néhány órára is, egy-egy bevásárlás vagy kulturális program erejéig.
Az infrastrukturális fejlesztésen túl sokat számíthat a szemléletformálás is: jópofa kerületi biciklis versenyek, „túrák” vagy éppen a Critical Mass csillagtúra szervezésével, „zöld napokhoz” kötődő bajnokságok, iskolai versenyek és más események létrehozásával, népszerűsítő kiadványok terjesztésével, „híres emberek” biciklizős megjelenéseivel mint több kerületi lakó ébredhetne rá a kerékpározás egészséges és nagy mozgási szabadságot adó voltára. És ami a szükséges pénzügyi hátteret illeti: valójában sem a tárolók létesítése, sem a sávok felfestése nem igényel nagy anyagi ráfordítást; a biciklis események szervezése is alapvetően néhány lelkes ember belefektetett energiáján múlik. Úgy gondoljuk, csak az első lépés megtétele hiányzik.
Van kedve megtenni velünk?
K.O.
(Szívesen várjuk észrevételeiket, ötleteiket, javaslataikat a bp18@lehetmas.hu címre)